perjantai 16. kesäkuuta 2017

Paremmilla teillä

Täällä sitä ollaan taas, ainakin jo toinen jalka blogin puolella! Ihan vielä en voi antaa postauksille ja laihduttamiselle/elämäntapamuutokselle niin paljoa aikaa kuin haluaisin mutta kerron tähän nyt kuitenkin hieman kuulumisia.

Paino näytti tänään lukemaa 112,7kg eli alas ollaan tultu reilu kilo huhtikuusta. Vaihdoin patterit vaakaan eilen enkä ole vielä ihan vakuuttunut sen näyttämien lukemien todenmukaisuudesta. Tokihan se olisi hienoa jos pattereita vaihtamalla saisi vaivatta jo ensimmäisen kilon sulamaan. Sopii minulle! Olisikin laihtuminen aina yhtä helppoa niin ei tarvitsisi käydä vaaálla enää kuin...öö...noin 40 kertaa ja olisin taas normaalipainoinen seitkytkiloinen. Vakuuttavaa, eikös? :D

Elämä pyörii edelleen kandituskan ympärillä ja voitte arvata että liikuntakin jää siinä touhussa aika sivuun. Olen myös mystisesti onnistunut telomaan oikean jalan varpaani/jalkapöydän, joten siltäkään osin lenkkipolku ei vielä ole minun paikka. Hyvä kun onnistuu mätsäämään edes jonkin kengän turbovarpaan kanssa. Olen kuitenkin saanut lisättyä arkiliikuntaa kokkaamisen ja kotitöiden muodossa. Lisäksi lisätunnit ruoanlaittoon tarkoittaa myös samalla parempaa ja suunnitelmallisempaa ruokavaliota :-) Jes!

Toinen "aamiainen" ja omatekemää puolukkakeittoa.
Keitetyt perunat ja makkarakastike tuloillaan.
Toinen lämmin ruoka/ iltapala.

Puurohässäkät otin käyttöön taas menneellä viikolla ja olen myös koittanut lisätä vihanneksia/kasviksia ruokavalioon. Ja tosiaan ihan sitä omatekoista perinteistä kotiruokaa ja salaattia. Leipää pupellan sen kerta päivässä aamupalalla kasvisten kanssa, joten se ei ole ongelma. Sokeri- ja suolaherkut ovat, joten niiden syömistä pitää taas hieman harkita. Onneksi löysin suolatut cashewpähkinät ja kohta torilta saa jo tuoreita mansikoita :-P Toisena "aamupalana" syön leipien jälkeen parin tunnin sisällä puuroa, raejuustoa ja lisukkeita jonka jälkeen jaksaakin sitten puuhata useamman tunnin keittiön puolella kokkaamassa :) Iltapalaksi syön sitten vaikka viiliä tai jotakin muuta pientä mikäli vielä nälkä yllättää. Toinen päiväruoka tulee kuitenkin syötyä vasta illemmalla ja iltapala-aikaan (kuuden, seitsemän maissa) joten erillistä iltapalaa ei välttämättä edes tarvita.

Ajattelin nyt ainakin aluksi ottaa käyttööni peruskoulu- ja lukioajoilta tutun 2 lämmintä ruokaa päivässä- meiningin ja taistella sen avulla herkkumäheltämistä vastaan. Uskon että herkkuja eksyy suuhun vähemmän kuin mitä yhdellä lämpimällä ruualla porskuttamalla. Lisäksi aion nyt pitää kunnon perunakauden: nälkä pysyy paljon pidempään poissa kahdella potaatilla kuin riisillä, täysjyväpastalla tai pelkillä kasvis- ja vihanneslisukkeilla. Kun on massu kunnolla täynnä kahdesti päivässä ja jo itsessään herkullista pääruokaa, ei ole välttis tarvis sen enempiä herkutella. Ainakaan aina, joka päivä ja joka tilanteessa. Olen pysynyt normaalipainoisena koko lapsuuden, nuoruuden ja puolet aikuisiästänikin perunaa ja kastiketta syömällä, joten miksi en nytkin.

Munakastiketta, perunaa ja salaatti.

Katsotaan miten tässä käy, mutta ainakin uskallan väittää että jo arkiruokaan panostamalla (ja keittiössä puurtamalla eli liikkumalla!) saattaisin saada muutaman kilon katoamaan. Tänään lämpimäksi ruoaksi on eilisen makkarakastikkeen jämät, pottua ja salaattia ja illemmalla uunivihanneksia (bataatti on namia!) ja kanaa. Mutta nyt kuitenkin takaisin kandin pariin, se odottaa jo malttamattomana tuskailijaansa. Vielä olisi muutama sivu kandin pohdintaosuutta pakertamatta mutta toivottavasti se valmistuu tässä viikon sisään niin pääsen viimein nauttimaan kesästä ja siitä kevyemmästä elämästä.

P.S Iso kiitos taas kommenteistanne, kiva tietää että täällä on kaivattu! :-)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kerrohhan rohkiasti mitä on sydämmelläsi :-) <3